Kanelbullens dag!

 
Idag är det tisdag. Imorgon är det kanelbullens dag.
Kanelbullens dag kan komma att innebära vissa svårigheter i min nyttiga vecka. Dooh.

20 st (glöm inte att dubbla - ingen blir mätt på 20 st...)
75 g smör
7 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
2 krm salt
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk

Fyllning (tänk x 2)
ca 50 g rumsvarmt smör
2 msk strösocker
1 msk kanel

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör typ såhär (äsch inte så noga)
Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225-250°. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 25x50 cm. Bred ut smöret på degplattan. Strö över socker och kanel. Rulla ihop från långsida till långsida till en rulle. Skär rullen i 20 bitar, ca 2 cm breda. Ställ bitarna med snittytan upp i pappersformar. Jäs bullarna under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6–8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Jag och Antonia tänker baka hemma hos mig imorn, frågan är bara - kan man lita på henne?

107120-12

Bullar i ugnen och tomtar på loftet? Eller bara lite rom&cola i systemet?


Kommentarer
Postat av: Prinsessan Rosa

jag vill hemsk gärna att du tar med dej en bulle till mej och sen vill jag inte att du bakar med antonia om hon promt ska se ut på det där viset tack.

Postat av: andrej

lilla jag kommer ju oxå imorn å spökar...=) 5 lira ok... haha. Men jag tycker vi ska ha i lite mandelmassa i bullarna, blir sjukt gott... men har för mig att en viss person inte gillar d, säg att jag har fel...?!

2006-10-03 @ 23:06:01
Postat av: Lotta

nej. du har inte fel. mandelmassa smakar skumt. men vi kan göra ngra såna ändå. eftersom jag är så diplomatisk.

2006-10-04 @ 07:31:15
URL: http://lottage.blogg.se
Postat av: amelaj

aaa kamelbullar! snälla flicka gör en fet kamel till mej! jag vet att ni bakar bullar! glöm inte kamel mjölken:D

2006-10-04 @ 15:38:32
URL: http://loveeden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback